X
Pogrzeb Krzyża
Czymś zupełnie normalnym jest dla parafian nawiedzanie Najświętszego Sakramentu w Grobie Pańskim, gdzie od końca wielkopiątkowej Liturgii Męki Pańskiej aż do kilku minut przed Wigilią Paschalną stoi wystawiony Najświętszy Sakrament. Jednak warto wiedzieć, że to nie monstrancja, a krzyż jest tym, co pierwotnie spoczywało w Grobie Pańskim[1].
Liturgia w soczewce: Niedziela Zmartwychwstania Pańskiego, rok B
„Liturgia w soczewce” to propozycja komentarzy do tekstów liturgii niedzielnej Mszy świętej, byśmy mogli jeszcze głębiej przeżywać niedzielną Eucharystię. O tym czym są, oraz jak je wykorzystać, możecie przeczytać w naszym serwisie (tutaj).
Liturgia w soczewce: Wigilia Paschalna, rok B
„Liturgia w soczewce” to propozycja komentarzy do tekstów liturgii niedzielnej Mszy świętej, byśmy mogli jeszcze głębiej przeżywać niedzielną Eucharystię. O tym czym są, oraz jak je wykorzystać, możecie przeczytać w naszym serwisie (tutaj).

Dobór pieśni na uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Pańskiej

Obfitość pieśni ku czci Najświętszego Sakramentu bardzo mnie raduje. A w tak wielką uroczystość jak dziś, mamy nie tylko okazję zaśpiewać je w trakcie Mszy i długiej (miejmy nadzieję) komunii, ale także podczas procesji.

Obfitość pieśni ku czci Najświętszego Sakramentu bardzo mnie raduje. A w tak wielką uroczystość jak dziś, mamy nie tylko okazję zaśpiewać je w trakcie Mszy i długiej (miejmy nadzieję) komunii, ale także podczas procesji.

Wejście: Sław, języku, tajemnicę (Siedl.)

Sławcie, usta, Ciało Pana (m.: I. Pfeiffer, Siedl. lub czterogłosowe opracowanie Cezarego Paciorka, Niepojęta Trójco t. II, s. 355)

Ciekawie byłoby również sięgnąć do łacińskiego pierwowzoru pieśni Zbliżam się w pokorze – melodia ta sama, a można przy okazji zadziałać edukacyjnie i uświadomić wiernym zarówno pochodzenie świetnie znanej im pieśni, jak i fakt, że od dawna śpiewają chorał gregoriański i że nie należy się go bać, a można go nawet oswoić:

Adoro te, devote (Niepojęta Trójco, t. II, s. 347)

Przygotowanie darów: Czym się Panu odpłacę * Psalm 116 (m.: P. Bębenek, Niepojęta Trójco, t. II, s. 209)

Ta piękna pieśń Pawła Bębenka będzie treściowym nawiązaniem do psalmu responsoryjnego.

Komunia: Na komunię * Kto spożywa moje ciało (m.: P. Pałka, śpiewnik Pieśni wielkopostne i paschalne, Kraków 2010, s. 70)

W autorskim śpiewniku Piotra Pałki, w dodatkach, zamieszczona jest pieśń, której tekst pasuje do dzisiejszej antyfony na komunię: „Kto spożywa moje Ciało i Krew moją pije trwa we Mnie, a Ja w nim.”

Chleb niebiański (tł.: ks. M. Starowieyski, m.: J. Gałuszka, Niepojęta Trójco t. I, s. 168)

O Krwi najdroższa (Siedl. lub czterogłosowe opracowanie o. Dawida Kusza OP, śpiewnik Niepojęta Trójco, t. II, s. 294) Pamiętajmy, że ta pieśń nie jest pieśnią pasyjną, a jak najbardziej eucharystyczną. Często o dzisiejszej uroczystości mówimy „Boże Ciało", zapominając o drugiej postaci eucharystycznej, którą również w tym dniu czcimy.

Uwielbienie: Tantum ergo sacramentum (z franciszkańskiego rękopisu Manuale Choricanum, Niepojęta Trójco t. II, s. 356)

Ten potężny śpiew pochodzący z tradycji korsykańskiej doskonale pasuje do podniosłego charakteru tego dnia, oddając szacunek, jaki żywimy do Chrystusa w eucharystycznych postaciach.

Wyjście: O Salutaris Hostia (m.:P. Bębenek, śpiewnik Niepojęta Trójco, t. II, s. 351)


Procesja:

Zróbcie mu miejsce (m.: trad., opr. J. Tomalak, Niepojęta Trójco, t. II, s. 364) Warto sięgnąć do pięknego, czterogłosowego opracowania Jakuba Tomalaka.

Bądźże pozdrowiona (Siedl. lub czterogłosowe opracowanie br. Rafała Wędzickiego OP, śpiewnik Niepojęta Trójco t. II, s. 348)

Upadnij na kolana (Siedl. lub czterogłosowe opracowanie o. Dawida Kusza OP, śpiewnik Niepojęta Trójco t. II, s. 360)

Kłaniam się Tobie (Siedl.)

U drzwi Twoich stoję, Panie (Siedl.)

Twoja cześć, chwała (Siedl. lub wersja ze śpiewnika Mioduszewskiego – Niepojęta Trójco t. II, s. 358)

Chwalmy niewysłowiony (Siedl. lub czterogłosowe opracowanie o. Dawida Kusza OP, śpiewnik Niepojęta Trójco t. II, s. 349)

Witam Cię, witam (Siedl. lub wersja ze śpiewnika Mioduszewskiego – Niepojęta Trójco t. II, s. 362)

W pięknym i wzruszającym geście wyprowadzenia Chrystusa Eucharystycznego z kościoła do naszej miejskiej i wiejskiej przestrzeni codziennej jest ukryta dodatkowa (UWAGA: nie główna! :)) korzyść dla zapalonych śpiewaków: z dużym prawdopodobieństwem będzie można w końcu zaśpiewać wszystkie zwrotki pięknych, polskich pieśni eucharystycznych!

Related Post