Udostępnij ten artykuł
W związku z opublikowanym na stronie głównej wywiadem z ks. Robertem Woźniakiem szukałem informacji o II Modlitwie Eucharystycznej. I znalazłem na stronach jednej z podwrocławskich parafii taki tekst: „Pierwsza Modlitwa Eucharystyczna (czyli Kanon Rzymski), która jest zalecana do odmawiania w niedziele i większe uroczystości. Druga Modlitwa Eucharystyczna (…)można ją stosować bez ograniczeń”.
Inna parafia, z Poznania sformułowała to podobnie: „Celebrans ma do wyboru następujące Modlitwy Eucharystyczne: Kanon rzymski (najstarszy, sięgający swoimi początkami IV w.), zaleca się jego stosowanie w niedziele i większe uroczystości. Kolejną jest Druga Modlitwa Eucharystyczna, będąca modyfikacją kanonu Hipolita Rzymskiego z końca starożytności, której odmawianie nie jest ograniczone.”
Podobny tekst znajdziemy na stronach Duszpasterstwa Ministrantów Archidiecezji Katowickiej, choć od takiej kościelnej struktury słusznie oczekiwało by się czegoś więcej niż od zwyklej parafii.
Na końcu znalazłem coś, co może być jednym ze źródeł tej fałszywki: pismo „Wieczernik”, nr 88. O Kanonie Rzymskim czytamy tam – „Obecnie jest on zalecany w niedziele, uroczystości i święta”, a o „dwójce” – „Modlitwa ta może być odmawiana zawsze”.
No cóż – chyba autor powyższego czytał jakieś własne Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego.
Bo w tym, które ja znam, to o Kanonie Rzymskim, jako o jedynej modlitwie napisano wyraźnie: „zawsze można odmawiać” (365a – semper adhiberi potest). Co do II zaś ME to równie wyraźnie określa się, że „zalecona jest w dni powszednie i w specjalnych okolicznościach” (365b – „opportunius sumitur diebus infra hebdomadam, vel in peculiaribus rerum adiunctis”.
Członek Redakcji „Wieczernika” założył tutaj niedawno swojego bloga. Choć zatem cytowany tekst pochodzi sprzed kilkunastu lat i zapewne Krzysztof Jankowiak nie ponosi osobistej odpowiedzialności za tę publikację, to myślę, że nie od rzeczy będzie uprzejma prośba, aby obecna redakcja rozważyła skorygowanie tego błędu i przypomniała swoim czytelnikom, że podstawową modlitwą rytu rzymskiego, także w jego formie zwyczajnej jest Kanon Rzymski. Jedyną, którą zawsze można stosować, a niestosowanie jej w niedziele, uroczystości i święta wymaga poważnego powodu.