X
Pogrzeb Krzyża
Czymś zupełnie normalnym jest dla parafian nawiedzanie Najświętszego Sakramentu w Grobie Pańskim, gdzie od końca wielkopiątkowej Liturgii Męki Pańskiej aż do kilku minut przed Wigilią Paschalną stoi wystawiony Najświętszy Sakrament. Jednak warto wiedzieć, że to nie monstrancja, a krzyż jest tym, co pierwotnie spoczywało w Grobie Pańskim[1].
Liturgia w soczewce: Niedziela Zmartwychwstania Pańskiego, rok B
„Liturgia w soczewce” to propozycja komentarzy do tekstów liturgii niedzielnej Mszy świętej, byśmy mogli jeszcze głębiej przeżywać niedzielną Eucharystię. O tym czym są, oraz jak je wykorzystać, możecie przeczytać w naszym serwisie (tutaj).
Liturgia w soczewce: Wigilia Paschalna, rok B
„Liturgia w soczewce” to propozycja komentarzy do tekstów liturgii niedzielnej Mszy świętej, byśmy mogli jeszcze głębiej przeżywać niedzielną Eucharystię. O tym czym są, oraz jak je wykorzystać, możecie przeczytać w naszym serwisie (tutaj).

Notatki kaznodziei przed XXII niedzielą roku C

W poszukiwaniu klucza do niedzielnych czytań

Wyzwania kaznodziei, część pierwsza

- jak połączyć czytania?

- co z II czytaniem? Nie dość, że z natury rzeczy Epistoła nie jest dobierana do pozostałych czytań, to jeszcze tym razem zdaje się wyjątkowo od nich odległa.

W poszukiwaniu klucza do niedzielnych czytań

Wyzwania kaznodziei, część pierwsza

– jak połączyć czytania?

– co z II czytaniem? Nie dość, że z natury rzeczy Epistoła nie jest dobierana do pozostałych czytań, to jeszcze tym razem zdaje się wyjątkowo od nich odległa.

– jak nie pominąć psalmu? Szkoda by było, bo to: 1) przepiękny psalm; 2) psalm Mojżesza, na co warto zwrócić uwagę, bo a) Mojżesza, a nie Dawida; b) da się go (być może) powiązać z postacią Mojżesza.

Wyzwania słuchacza i próba ich rozwiązania

Pierwsze wyzwanie: Kto z ludzi zna zamysł Boży?

Czytanie z Mdr da się przedstawić jako postawienie problemu: jak kochać Boga całym umysłem, skoro mozolnie odkrywamy rzeczy tej ziemi, z trudem znajdujemy, co mamy pod ręką, a któż wyśledzi to, co jest na niebie.

Drugie wyzwanie: Kto nie wyrzeka się wszystkiego, co posiada, nie może być moim uczniem.

Trudność przedstawioną w perykopie z Łk da się sprowadzić do problemu: jak kochać Boga całym sercem, skoro serce mamy zajęte miłością do naszych bliskich.

Odpowiedź: słowo-klucz uczeń.

Rozwiązanie pierwszej trudności: uczymy się wiary bezpośrednio od Mistrza. Cytaty: Jednorodzony Syn nam objawił, Poznajemy przez Ducha itp. Bycie uczniem, pojętnym, pilnym uczniem, otwiera drogę poznania.

Rozwiązanie drugiej trudności: bycie uczniem Jezusa to nie teoria, to doświadczenie osobistego związku [ludzie teraz mówią i piszą: relacji] z Nim. Mieć w nienawiści czytane pozytywnie to przypomnienie, żeby nie traktować Chrystusa jako abstrakcji.

List do Filemona: przykład życia wspólnoty uczniów. Filemon uczy się nowego stosunku do Onezyma, jako do współucznia Jezusa, czyli jako do brata.

Psalm: modlitwa o bycie dobrym uczniem: naucz nas liczyć dni nasze. Ewentualnie jakiś przykład z życia Mojżesza uczący bycia uczniem.

Może dodać jakiś przykład z życia albo zastanowić się nad byciem uczniem w ogólności.

Wyzwania kaznodziei, część druga

1) Przerobić notatki na żywe słowo.

2) Także przy okazji tej homilii doświadczyć bycia uczniem. A więc: gotowość na nowe inspiracje (włącznie z wyrzuceniem hotowego schematu do kosza), troska o słuchaczy, walka z pychą kogoś, kto wie lepiej.

Categories: Blogi
Błażej Matusiak OP: Obecnie w dominikańskim klasztorze w Pradze. Publikacje: Hildegarda z Bingen. Teologia muzyki (Kraków 2003); recenzje płytowe w Canorze, cykl audycji „Musica in Ecclesia” w Radiu Józef.
Related Post