X
Pogrzeb Krzyża
Czymś zupełnie normalnym jest dla parafian nawiedzanie Najświętszego Sakramentu w Grobie Pańskim, gdzie od końca wielkopiątkowej Liturgii Męki Pańskiej aż do kilku minut przed Wigilią Paschalną stoi wystawiony Najświętszy Sakrament. Jednak warto wiedzieć, że to nie monstrancja, a krzyż jest tym, co pierwotnie spoczywało w Grobie Pańskim[1].
Liturgia w soczewce: Niedziela Zmartwychwstania Pańskiego, rok B
„Liturgia w soczewce” to propozycja komentarzy do tekstów liturgii niedzielnej Mszy świętej, byśmy mogli jeszcze głębiej przeżywać niedzielną Eucharystię. O tym czym są, oraz jak je wykorzystać, możecie przeczytać w naszym serwisie (tutaj).
Liturgia w soczewce: Wigilia Paschalna, rok B
„Liturgia w soczewce” to propozycja komentarzy do tekstów liturgii niedzielnej Mszy świętej, byśmy mogli jeszcze głębiej przeżywać niedzielną Eucharystię. O tym czym są, oraz jak je wykorzystać, możecie przeczytać w naszym serwisie (tutaj).

Wybór Macieja – wynik nadgorliwości św. Piotra?

Zawsze w święto św. Macieja Apostoła przychodzi mi na pamięć usłyszana przed laty homilia ks. prof. Crispino Valenziano z rzymskiego "Anselmianum", w której przytoczył on opinię wielkiego Ojca Kościoła św. Ambrożego, zdaniem którego wybór Macieja był po prostu falstartem.

Zawsze w święto św. Macieja Apostoła przychodzi mi na pamięć usłyszana przed laty homilia ks. prof. Crispino Valenziano z rzymskiego "Anselmianum", w której przytoczył on opinię wielkiego Ojca Kościoła św. Ambrożego, zdaniem którego wybór Macieja był po prostu falstartem.

Pan Bóg – zdaniem Ambrożego – sam przewidział następcę po Judaszu, którym miał być św. Paweł, powołany we właściwym czasie. Apostołowie z kolei po Wniebowstąpieniu Jezusa mieli jedno tylko zadanie: czekać, aż zostaną przyobleczeni mocą z wysoka (Łk 24, 49). Piotr tymczasem wyskoczył przed szereg i zorganizował przyspieszony wybór następcy. Ponieważ Jezus jest wierny swemu własnemu słowu: "Cokolwiek zwiążecie na ziemi, będzie związane w niebie" (Mt 18, 18), respektował wybór dokonany przez Apostołów, ale Pawła, jak miał powołać tak i powołał, a jednomyślna tradycja Kościoła przyznała Pawłowi tytuł Apostoła.

Nigdy dotąd nie szukałem odnośnego tekstu św. Ambrożego, ale prof. Valenziano to tak solidna firma, że nie podejrzewam go ani o nieścisłość ani tym bardziej o przekłamanie.

Ciekawe, że dokładnie po tej samej linii poszedł Kanon Rzymski. W modlitwie "Communicantes", gdzie po Maryi (i niedawno dodanym Józefie) wymienia się 12 Apostołów i 12 Męczenników, wśród Dwunastu nie ma Macieja, za to jest Paweł, zaraz po Piotrze. Maciej trafił do drugiej listy świętych, pod koniec Kanonu w "Nobis quoque", po św. Janie Chrzcicielu i św. Szczepanie.

Być może mógłbym się obrazić za takie spostponowanie mojego Patrona, ale… może coś w tym jest? W każdym razie bardzo lubię św. Ambrożego i bardzo kocham Kanon Rzymski.

Categories: Blogi
Maciej Zachara MIC: Urodzony w 1966 r. w Warszawie. Marianin. Rocznik święceń 1992. Absolwent Papieskiego Instytutu Liturgicznego na rzymskim "Anselmianum". W latach 2000-2010 wykładał liturgikę w WSD Księży Marianów w Lublinie, gdzie pełnił również posługę ojca duchownego (2005-2017). W latach 2010-2017 wykładał teologię liturgii w Kolegium OO. Dominikanów w Krakowie. Obecnie pracuje duszpastersko w parafii Niepokalanego Poczęcia NMP przy ul. Bazylianówka w Lublinie. Ponadto jest prezbiterem wspólnoty neokatechumenalnej na lubelskiej Poczekajce, a także odprawia Mszę św. w nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego w rektoralnym kościele Niepokalanego Poczęcia NMP przy ul. Staszica w Lublinie. Stała współpraca z miesięcznikiem "Oremus". Szczególne zainteresowania: historia liturgii chrztu i bierzmowania, historia sakramentarzy i mszałów, rozwój obrzędów Mszy świętej.
Related Post