Udostępnij ten artykuł
Kolejny dzień uczestnictwa nowo ochrzczonych i bierzmowanych dzieci w Eucharystii. Po wpisie komentarze na temat Komunii świętej neofitów.
Czwartek
(GeV 484-488; Epistolarz z Würzburga; Ewangeliarz Pi)
[Kolekta] Boże, który pomnażasz szczep odrodzonych, spraw łaskawie, aby radowali się z odpuszczenia swych grzechów. Przez.
Boże, który odnawiasz naturę ludzką ponad pierwotną godność, wejrzyj na niewypowiedziany sakrament Twej dobroci i zachowaj dary swej wiecznej łaski i błogosławieństwa w tych, których zechciałeś odnowić przez misterium odrodzenia. Przez Pana naszego.
Epistoła: Dz 8,26-40
Ewangelia: J 20,11-18
Sekreta. Daj nam, Panie, zawsze się radować przez te paschalne misteria, aby nieustające dzieło naszego odnowienia było dla nas przyczyną wiecznej radości. Przez Pana naszego.
[Prefacja] Zaprawdę godne… Ponieważ po zniszczeniu starości odnowieni są wszyscy co byli odrzuceni i naprawiona dla nas zostaje integralność życia w Chrystusie. Którego chwalą aniołowie.
[Communicatnes] Zjednoczeni z całym Kościołem obchodzimy zmartwychwstanie naszego Pana Jezusa Chrystusa itd.
[Hanc igitur] Przyjmij, Panie, Ofiarę Twych sług i całego ludu Twego, którą ofiarujemy Tobie także za tych, których zechciałeś odrodzić z wody i z Ducha Świętego, udzielając im odpuszczenia wszystkich grzechów, i abyś znalazł ich w Chrystusie Jezusie Panu naszym, prosimy Cię, Panie, abyś łaskawie ją przyjął. Za nich zanosimy do Twego majestatu błagalne modlitwy, abyś ich imiona nakazał zapisać w księdze życia. Napełnij dni nasze Twoim pokojem itd.
Postkomunia. Oczyść łaskawie, prosimy Cię, Panie, nasze umysły i odnów niebiańskimi sakramentami, abyśmy otrzymali pomoc dla ciała tak obecnie jak i na przyszłość. Przez.
* * *
Komentarze
O Komunii świętej
Alkuin z Yorku (?), Instrukcja chrzcielna Primo paganus (Tours, ok. 798 r.)
I tak [neofita] jest umocniony Ciałem i Krwią Pana, aby był członkiem tej Głowy, która za niego poniosła mękę i zmartwychwstała.
(Keefe, Water and the Word II, s. 245)
Instrukcja chrzcielna Quaerendum nobis (archidiecezja Sens, ok. 812 r.; tekst powstały prawdopodobnie w ramach konsultacji abpa Magnusa z Sens wokół kwestionariusza Karola Wielkiego)
Gdy zostanie ochrzczony, otrzymuje Ciało i Krew Pana naszego Jezusa Chrystusa. Daje się bowiem ochrzczonemu Ciało i Krew Chrystusa na odpuszczenie grzechów, aby przez ten widzialny chleb i wino, które widzialnie przyjmuje, przyjął także niewidzialnego Pana Jezusa Chrystusa, aby tak jak widzialne ciało karmi się widzialnym chlebem, tak i niewidzialna dusza karmiła się niewidzialnym pokarmem.
(Keefe, Water and the Word II, s. 325-326)
patriarcha Maksencjusz z Akwilei, List o chrzcie (Akwileja, ok. 812 r.; odpowiedź na kwestionariusz Karola Wielkiego)
Następnie, przeniesieni przez kąpiel odrodzenia do grona matki-Kościoła, stawszy się synami przybrania, zapisani w księdze życia, namaszczeni krzyżmem Chrystusa Pana naszego (…), to jest, najobfitszym wylaniem Ducha Świętego (…), podążając za Chrystusem Wodzem i obmyci we Krwi Baranka, odziani w biel, czyli w szaty godowe, przechodzą do stołu niebiańskiego Króla, do owej prawdziwej ziemi obietnicy, okryci świętym zawojem wiary i mający otrzymać korony.
(Keefe, Water and the Word II, s. 464)