X
Pogrzeb Krzyża
Czymś zupełnie normalnym jest dla parafian nawiedzanie Najświętszego Sakramentu w Grobie Pańskim, gdzie od końca wielkopiątkowej Liturgii Męki Pańskiej aż do kilku minut przed Wigilią Paschalną stoi wystawiony Najświętszy Sakrament. Jednak warto wiedzieć, że to nie monstrancja, a krzyż jest tym, co pierwotnie spoczywało w Grobie Pańskim[1].
Liturgia w soczewce: Niedziela Zmartwychwstania Pańskiego, rok B
„Liturgia w soczewce” to propozycja komentarzy do tekstów liturgii niedzielnej Mszy świętej, byśmy mogli jeszcze głębiej przeżywać niedzielną Eucharystię. O tym czym są, oraz jak je wykorzystać, możecie przeczytać w naszym serwisie (tutaj).
Liturgia w soczewce: Wigilia Paschalna, rok B
„Liturgia w soczewce” to propozycja komentarzy do tekstów liturgii niedzielnej Mszy świętej, byśmy mogli jeszcze głębiej przeżywać niedzielną Eucharystię. O tym czym są, oraz jak je wykorzystać, możecie przeczytać w naszym serwisie (tutaj).

oktoechos

Ton ósmy (plagalny czwarty). Ton pełni, wieczności [OKTOECHOS – muzyczna ikona ekonomii zbawienia]

Ton czwarty plagalny łączy w sobie elementy ziemskie i niebiańskie, należące… Read More

Ton siódmy (plagalny trzeci). Ton przemienienia [OKTOECHOS – muzyczna ikona ekonomii zbawienia]

Bizantyjski ton siódmy, choć miałby, wedle logiki, nazywać się ΗΧΟΣ ΠΛΑΓΙΟΣ… Read More

Ton szósty (plagalny drugi). Ton pokutny [OKTOECHOS – muzyczna ikona ekonomii zbawienia]

Ton szósty (plagalny drugi) jest melodycznie jednym z najbogatszych i najgłębszych… Read More

Ton piąty (plagalny pierwszy). Ton Zmartwychwstania [OKTOECHOS – muzyczna ikona ekonomii zbawienia]

Każdy ton plagalny kontynuuje i rozwija temat swego autentycznego źródła. Ton… Read More

Ton czwarty. Ton wszechświąteczny. Ton krzyża. [OKTOECHOS – muzyczna ikona ekonomii zbawienia]

Ton czwarty jest najczęściej używany w liturgii Kościołów tradycji bizantyjskiej. W… Read More

Ton trzeci. Ton niebiańskiej radości [OKTOECHOS – muzyczna ikona ekonomii zbawienia]

Zdecydowana większość tekstów tego tonu ma najbardziej radosny, przeniknięty światłością charakter.… Read More

Ton drugi. Ton Exodusu [OKTOECHOS – muzyczna ikona ekonomii zbawienia]

Ton drugi jest najbardziej „narratorskim” w monodii bizantyjskiej. Ogromną większość aklamacji… Read More

Ton pierwszy. Ton Epifanii [OKTOECHOS – muzyczna ikona ekonomii zbawienia]

Jak opisuje go ks. Dimitrij Bołgarskij, jest to «ton początku otwierania… Read More

OKTOECHOS – muzyczna ikona ekonomii zbawienia [część 1 – wprowadzenie]

Dlaczego istnieje ośmiotonowy system liturgicznych melodii bizantyjskich? Dlaczego te, a nie… Read More