oktoechos
Ton ósmy (plagalny czwarty). Ton pełni, wieczności [OKTOECHOS – muzyczna ikona ekonomii zbawienia]
Ton czwarty plagalny łączy w sobie elementy ziemskie i niebiańskie, należące… Read More
Ton siódmy (plagalny trzeci). Ton przemienienia [OKTOECHOS – muzyczna ikona ekonomii zbawienia]
Bizantyjski ton siódmy, choć miałby, wedle logiki, nazywać się ΗΧΟΣ ΠΛΑΓΙΟΣ… Read More
Ton szósty (plagalny drugi). Ton pokutny [OKTOECHOS – muzyczna ikona ekonomii zbawienia]
Ton szósty (plagalny drugi) jest melodycznie jednym z najbogatszych i najgłębszych… Read More
Ton piąty (plagalny pierwszy). Ton Zmartwychwstania [OKTOECHOS – muzyczna ikona ekonomii zbawienia]
Każdy ton plagalny kontynuuje i rozwija temat swego autentycznego źródła. Ton… Read More
Ton czwarty. Ton wszechświąteczny. Ton krzyża. [OKTOECHOS – muzyczna ikona ekonomii zbawienia]
Ton czwarty jest najczęściej używany w liturgii Kościołów tradycji bizantyjskiej. W… Read More
Ton trzeci. Ton niebiańskiej radości [OKTOECHOS – muzyczna ikona ekonomii zbawienia]
Zdecydowana większość tekstów tego tonu ma najbardziej radosny, przeniknięty światłością charakter.… Read More
Ton drugi. Ton Exodusu [OKTOECHOS – muzyczna ikona ekonomii zbawienia]
Ton drugi jest najbardziej „narratorskim” w monodii bizantyjskiej. Ogromną większość aklamacji… Read More
Ton pierwszy. Ton Epifanii [OKTOECHOS – muzyczna ikona ekonomii zbawienia]
Jak opisuje go ks. Dimitrij Bołgarskij, jest to «ton początku otwierania… Read More
OKTOECHOS – muzyczna ikona ekonomii zbawienia [część 1 – wprowadzenie]
Dlaczego istnieje ośmiotonowy system liturgicznych melodii bizantyjskich? Dlaczego te, a nie… Read More