Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Tag: O’Malley

Liturgia i edukacja (część 11): Kultura liturgiczna jako uzdrawiające lekarstwo

W poprzednim odcinku przyglądałem się trzem aspektom pontyfikatu papieża Franciszka odnoszącym się do sfer, w których liturgia może uzdrawiać kulturę: pisałem, że kultura liturgiczna stanowi alternatywę dla paradygmatu technokratycznego, dla plemienności i dla kultury zapominania. Innymi słowy, liturgiczna kultura życia podtrzymuje wysoką rangę materii, wspólnoty i ucieleśnionego podejścia do pamięci.

Czytaj dalej

Liturgia i edukacja (część 8): Sztuka rozumienia

W poprzednim odcinku tej serii przyglądaliśmy się sztuce pamięci pojmowanej jako kultywacja wyobraźni. Taka pamięć jest liturgiczna o tyle, o ile pozwala nam dostrzec to coś „więcej”, jakie jest dane nam w stworzeniu. Edukacja pozbawiona pamięci utrudnia postrzeganie świata w całym jego bogactwie. Akt rozumienia, kluczowy dla nauczania, jest z tym aktem pamięci ściśle powiązany.

Czytaj dalej

Liturgia i edukacja (część 7): Sztuka pamięci

Katolicka szkoła stanie się liturgiczna o tyle, o ile zrozumie, że uczenie się wymaga zarówno zachwytu, jak i pragnienia. Szkoła musi być przestrzenią kontemplacyjną, a nie naśladować gorączkową jakość współczesnego życia. O takim liturgicznym charakterze szkoły świadczyć również będzie jej zaangażowanie w kształtowanie pamięci uczniów.

Czytaj dalej

Liturgia i edukacja (część 6): Pragnienie szczęścia

Jeśli mamy kształtować uczniów tak, by pragnęli szczęścia poprzez kontemplację - szczęścia, które ostatecznie jest nakierowane na samego Boga - pierwszym krokiem będzie pielęgnowanie w nich pragnienia widzenia, siedzenia, rozmyślania i kochania. Aby szkoła katolicka mogła tak działać, potrzebne będzie lekarstwo na gorączkowy styl współczesnego życia, a tu właśnie pomóc może liturgia.

Czytaj dalej

Liturgia i edukacja (część 5): liturgia a program nauczania w szkole katolickiej

Nie tylko religia i sztuka mogą sprawić, że edukacja będzie bardziej ludzka: raczej wszystkie dyscypliny szkolne powinny być zorientowane na kształtowanie osoby ludzkiej do dążenia do szczęścia. Wierzymy, że takiego szczęścia nie osiąga się przez pracę w Google, ale uzyskuje się je na tyle, na ile nauczymy się zginać kolana przed Bogiem i budować komunię z bliźnim.

Czytaj dalej

Liturgia i edukacja (część 3): reedukacja pragnienia poprzez liturgię

Jesteśmy stworzeni dla adorowania Boga, nie zaś dla czczenia fałszywych bożków rasizmu, bigoterii, własnej “ważności”, popularności czy władzy. Regularna celebracja w zgromadzeniu liturgicznym ma potencjał reorientacji, ukierunkowywania naszych pragnień w stronę Boga, ucząc nas tego, co to znaczy być stworzeniem.

Czytaj dalej