X
Pogrzeb Krzyża
Czymś zupełnie normalnym jest dla parafian nawiedzanie Najświętszego Sakramentu w Grobie Pańskim, gdzie od końca wielkopiątkowej Liturgii Męki Pańskiej aż do kilku minut przed Wigilią Paschalną stoi wystawiony Najświętszy Sakrament. Jednak warto wiedzieć, że to nie monstrancja, a krzyż jest tym, co pierwotnie spoczywało w Grobie Pańskim[1].
Liturgia w soczewce: Niedziela Zmartwychwstania Pańskiego, rok B
„Liturgia w soczewce” to propozycja komentarzy do tekstów liturgii niedzielnej Mszy świętej, byśmy mogli jeszcze głębiej przeżywać niedzielną Eucharystię. O tym czym są, oraz jak je wykorzystać, możecie przeczytać w naszym serwisie (tutaj).
Liturgia w soczewce: Wigilia Paschalna, rok B
„Liturgia w soczewce” to propozycja komentarzy do tekstów liturgii niedzielnej Mszy świętej, byśmy mogli jeszcze głębiej przeżywać niedzielną Eucharystię. O tym czym są, oraz jak je wykorzystać, możecie przeczytać w naszym serwisie (tutaj).

Biblijna Droga Krzyżowa: Sąd u Piłata

Ja jednakże chciałbym odezwać się do Najwyższego i radbym się z Bogiem rozprawić (…). Ileż to więc jest moich przewinień i grzechów? Ujawnij mi mój występek i grzech! (…) Oto ja wszcząłem sprawę; wiem, że będę uniewinniony (Hi 13,3.23.18).

Medytując nad stacją, w której jesteś, Jezu, sądzony i skazany, patrzymy na Hioba. W ogromie cierpienia, które na niego spadło, on również posadził Cię na ławie oskarżonych. Są jednak dwa sposoby sądzenia się z Bogiem. Jeden to ten, kiedy, Boże, nawet nie masz prawa się bronić, kiedy zostajesz oskarżony o wszystkie ludzkie nieszczęścia i natychmiast niesłusznie skazany, a człowiek się od Ciebie odwraca. Taki był sąd u Piłata. Ale sąd Hioba jest inny. On pokazuje, że z Bogiem – w doświadczeniu cierpienia – można się sądzić, a nawet trzeba, ale o tyle, o ile samego Boga uczynimy jednocześnie oskarżonym i sędzią. W prawdziwej wierze jest miejsce na spór z Bogiem, na dyskutowanie z Nim, nawet na walkę z Bogiem, na wykrzyczane w bólu pytanie „dlaczego?”, jeśli równocześnie ostatnie słowo zostawiamy samemu Bogu. Wtedy okazuje się, że to, co na początku było osądzeniem Boga, jest tak naprawdę modlitwą do Niego.

Rozważanie pochodzi z książki „Biblijne Drogi Krzyżowe” ks. Krzysztofa Porosło.

Jezus skazany na śmierć Fot. Lawrence Lew OP

O książce

Kościół – szczególnie w Wielkim Poście – zaprasza nas do modlitewnej medytacji kolejnych etapów drogi krzyżowej Chrystusa Pana. Kiedy przyjrzymy się bliżej tekstom natchnionym, zobaczymy, że nie tylko Ewangelie odsłaniają przed nami tajemnicę śmierci Jezusa. Ksiądz Krzysztof Porosło w zamieszczonych w tej książeczce rozważaniach Drogi Krzyżowej odkrywa, że cały Stary Testament (historie m.in. Adama, Jakuba, Józefa Egipskiego, Mojżesza, Hioba, Jeremiasza, Dawida) utkany jest z zapowiedzi męki Pana, zaś inne niż Ewangelie księgi Nowego Testamentu (szczególnie Apokalipsa św. Jana) odsłaniają jej zbawcze znaczenie.

Wydawca: Baptysterium; Format: 14,2 x 20,2 cm; Oprawa: miękka; Liczba stron: 50; Rok wydania: 2021; ISBN: 978-83-960436-0-3;

Ks. Krzysztof Porosło: Ksiądz archidiecezji krakowskiej (święcenia przyjął w 2013 r.). W 2015 r. rozpoczął studia doktoranckie z teologii dogmatycznej na Uniwersytecie Nawarry w Pampelunie (Hiszpania), które ukończył w 2019 r. obroną doktoratu. Od 2019 r. wykłada teologię dogmatyczną na Uniwersytecie Jana Pawła II w Krakowie. Od września 2020 r. jest diecezjalnym duszpasterzem akademickim przy Kolegiacie św. Anny w Krakowie. Pomysłodawca i współorganizator rekolekcji liturgicznych „Mysterium fascinans”, które odbywają się od 2008 r. Autor lub redaktor 15 książek poświęconych przede wszystkim zagadnieniom liturgicznym.
Related Post