X
Pogrzeb Krzyża
Czymś zupełnie normalnym jest dla parafian nawiedzanie Najświętszego Sakramentu w Grobie Pańskim, gdzie od końca wielkopiątkowej Liturgii Męki Pańskiej aż do kilku minut przed Wigilią Paschalną stoi wystawiony Najświętszy Sakrament. Jednak warto wiedzieć, że to nie monstrancja, a krzyż jest tym, co pierwotnie spoczywało w Grobie Pańskim[1].
Liturgia w soczewce: Niedziela Zmartwychwstania Pańskiego, rok B
„Liturgia w soczewce” to propozycja komentarzy do tekstów liturgii niedzielnej Mszy świętej, byśmy mogli jeszcze głębiej przeżywać niedzielną Eucharystię. O tym czym są, oraz jak je wykorzystać, możecie przeczytać w naszym serwisie (tutaj).
Liturgia w soczewce: Wigilia Paschalna, rok B
„Liturgia w soczewce” to propozycja komentarzy do tekstów liturgii niedzielnej Mszy świętej, byśmy mogli jeszcze głębiej przeżywać niedzielną Eucharystię. O tym czym są, oraz jak je wykorzystać, możecie przeczytać w naszym serwisie (tutaj).

Posłuchaj niezwykłych utworów na Adorację Krzyża w wykonaniu Bractwa San Clemente


Dios te salve, Cruz preciosa
Bądź pochwalon, Krzyżu drogi
Tekst anonimowego utworu z XV-XVI wieku utrzymany jest w poetyce hymnu Vexilla regis (Króla wznoszą się znamiona).
Krzyż określany jest sztandarem zwycięstwa wielkiego Króla chwały, za którym podążamy, zwierciadłem, w które wpatrując się mamy siły stawić czoła złu, masztem, bądź żaglem łodzi Kościoła, dzięki któremu, mimo czasu zmagania i przeciwności, dotrzemy do celu – zbawienia.
W drugiej zwrotce możemy dostrzec nawiązanie do mszalnej doksologii, która po polsku brzmi Przez Chrystusa, z Chrystusem i w Chrystusie, a po łacinie Per Ipsum et cum Ipso et in Ipso, czyli dosłownie Przez Niego, z Nim i w Nim.
Analogicznie przez Ofiarę, która dokonała się na Krzyżu, zwyciężamy wrogów zbawienia.

U lamentu di Ghjesu
Lament nad Jezusem
Anonimowy utwór z tradycji korsykańskiej. Wyraża żal nad Panem, który przeszedł przez mękę i teraz spoczywa w grobie. Jesteśmy zaproszeni do włączenia w modlitwę nie tylko naszego rozumu, ale również uczuć. Stąd odwołania do elementów okrutnej męki, rozpaczy uczniów, płaczu Matki Bożej i wreszcie wołanie do Boga Ojca, żeby przywrócił nam niewinnie umęczonego Pana, żeby na Niego wspomniał.
Trzecia zwrotka zawiera tęsknotę za usłyszeniem głosu Chrystusa.
Czwarta zwrotka, również bardzo dramatyczna mówi o dokonaniu się Ofiary, która ma zbawienne znaczenie dla wszystkich pokoleń. Chrystus umarł, ukończył bieg swego życia. Świadkowie męki, uświadamiając sobie zbrodnię, która się wydarzyła opuszczają wzgórze kaźni zawstydzeni.
Całość kończy się porażającym stwierdzeniem, że śmierć Pana, jest stratą fundamentu naszej wiary, a na Krzyżu umarło samo wcielone Życie.
Jest to śpiew pomagający wyrazić żal i stratę z powodu wydarzeń, w których uczestniczymy przez liturgię Wielkiego Piątku i Wielkiej Soboty.
Natomiast wiara, którą zachowała w sercu Maryja, daje nam nadzieję, że mimo zbrodni dokonanej przez ludzi, Bóg już niebawem okaże zwycięstwo zmartwychwstania.

Categories: Chrystus Umęczony
Wojciech Sznyk OP: Dominikanin, absolwent filozofii na Uniwersytecie Łódzkim, teologii na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie oraz Podyplomowych Studiów Chórmistrzostwa i Emisji Głosu na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Przed wstąpieniem do zakonu zaangażowany w Ruch Światło-Życie, odnowę charyzmatyczną, spotkania w duchu Taizé, duszpasterstwo młodzieżowe i akademickie. Prowadził schole liturgiczne, pełnił funkcję kantora oraz brał udział w różnego rodzaju przedsięwzięciach muzycznych religijnych i świeckich.
Related Post